Zelf coaching en de Oplossingsgerichte aanpak

Oplossingsgericht werken
De oplossingsgerichte aanpak, een aanpak die ik oa ook in mijn praktijk hanteer, leent zich heel goed voor zelf coaching. Nadruk in deze aanpak ligt op datgene wat u anders zou willen zien. Hoe ziet het er voor u uit wanneer die verandering er al is? En wat gaat er af en toe nu al anders?
In plaats van uw aandacht te richten op de problemen gaat u op onderzoek uit naar de mogelijkheden. De oplossingsgerichte aanpak is ontwikkeld door Insoo Kim Berg en Steve de Shazer. (solution focused therapy)

Tips voor zelf coaching
De tips zijn afkomstig uit deze oplossingsgerichte aanpak

turfsingel3a1.Denk na over wat je wilt behouden
Het is logisch dat je nadenkt over wat je probleem is. Maar begin er eens mee je aandacht te richten op dat wat je wilt behouden om dat het goed is of al goed genoeg. Laat overeind staan wat goed en mooi is. Je richten op wat je wilt behouden heeft vaak het effect  dat je het probleem gaat relativeren; dat je zelf vertrouwen toeneemt en dat je het probleem kunt oplossen. Met respect voor je problemen, bedenk ook….
Er is meer dan alleen het probleem!

2.Visualiseer je eigen positieve gedrag
Hoe levendiger je je eigen positieve gedrag voor ogen hebt, hoe groter de kans dat je dat gedrag

ook echt gaat doen. Dus maak in gedachten eens een film van hoe je je gedroeg toen het beter ging, hoe je je nu gedraagt als het beter gaat en hoe je je in de toekomst zult gedragen als het beter gaat. Als je je dat plaatje voor ogen hebt, ben je al een beetje op weg naar een betere toekomst.

3.Let eens op wanneer het al beter gaat
Vraag niet te snel van jezelf om allerlei acties te moeten ondernemen. Als je het lastig vindt om te bedenken wat je zou kunnen doen om je situatie te verbeteren, zet jezelf dan maar niet onder druk. In plaats daarvan kun je de komende week eens opletten wanneer er iets beter gaat  en een notitie maken van wat er dan anders is. Zo kom je op ideeën over wat voor jou werkt als het beter gaat.

4.Bedenk wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt
Negatieve doelen zijn onbereikbare doelen. Dus als je weet wat je niet wilt is dat een goed begin, maar nog niet voldoende om het anders te doen. Zodra het helder is waar je vanaf wilt, bedenk dan wat je ervoor in de plaats wilt. Positieve doelen zijn leuker om te gaan
bereiken en zijn ook bereikbaar.
wordt vervolgd.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>